Lampiran

Standard

ceramah ustaz azhar idrus

ilmu dunie tadika due tahung sekoloh rendoh enang tahung lapang tahung menengoh lime tahung tige belah tahung spm. tige belah tahung boh. blajo mari sura ni dok mari-mari insya alloh, insya alloh, insya alloh tapi kalu ade makang mari. majlih berbuke puase, dijemput semue ahli khariah di dalang tamang ini untok hadir bersame-same meraikang atau memakmurkang sura kite. abih mari hok  dok mari blajo pong mari jugop. makang kedaroh punye pasal. pahang ?. ni masaloh kite. blajo sekoloh buku abih beribu-ribu. dok?. masuk universiti hok jual lembu jual lembu laa. hok jual kuba jual kuba laa.. ilmu agame dok mari-mari mung ingak ilmu agame sunak ke ?.

ilmu hok mung blajo skoloh yang universiti tu hok tu haruh. Sebahagiang nye fardhu  kifayah. ni hok agame ilmu kenal tuhang ilmu yang nok ngesohkang amal ibadak tahu halal harang yang mane sabak mane rukung mane batal. wajib ! kalu ade sorang ustaz mari ngajor di sura ni orang yang berdekatang dalang mukim ni belom lagi bertaraf ustak die dok mari tanpe uzur jadi fasik. napok?. jangang maing-maing.

ade pulop antare maghrib dengan isyak orang terengganu panggil iser. duk tengok warte berite. bodo sungguh !. warte berite kul sebelah  karang ade. ade dok agi ?. pukul sepuloh ade ulangang. dop?. kul due belah ade. duk tengok warte berite tu. orang duk ngadap ni blajo fikoh, blajo hadih, blajo tasawuh, blajo akhlak, blajo soh, batal sembahyang. dok?. solat berjemaah. duk tengok warte berite, minak sangak. kalu minak, hok ni giler teruh. giler warte berite, hok giler warte berite. berite tamil tengok. betol dok?. tungguu. tengok jugok !. datuk seri najib (bercakap dalam bahasa tamil). pahang dok?. tengok belalok mate-mate.  doh nok wat guane?. hok tu hok bahagiang giler warte berite, hok giler drama pulop?.

banyok mane abih mase orang laing jadi alim duduk sura di masjik di berasoh. blajo ngang ulamak-ulamak. jadi reti jadi panda jadi cerdik. mung bodo dari mude sapa masuk lubang kubur padang tengok drama tv. acu nok kene tembok, bersambung malang esok. dekat nok kene lenyek kete giling. bersambung minggu depang. owoh sambung pulop. pahang ?  dari pade mude leni jadi nenek doh, nenek pon, tengok drama agi. dok rok doh tengok agi.

ni masaloh diperbodokang oleh tangang-tangang yang jahak yang memalingkang mase manusie daripade digunakang oleh alloh digunakang untuk perkare laro. betol dok?. abih gitu jep. tengok rama mane tok nenek, tue dalang tgk tv. bukan kite maroh tengok telivisyen tapi karang la. ni mase free time untuk blajo agame,  pahang?. karang laa abih, tok imang nok tengok jugop karang, dok?. takdop masaloh. mari sembahyang jemaah dulu, dop?. tok imang minak gusti. deh?. ni orang duk  wa wa di masjik di sura sapa nok pecoh speaka, duk tengok telivisyen.

telivisyen tu mujor taleh cakak ke kiter. kalu boleh cakak jadi-jadi laa oii gi sura pulop oii.. tapi die dok kate laa gitu. die rilek-rilek jep, pahang?. ni masaloh orang kate bodo, die maroh. die dengor dulu, neh?. bukan kite nok maroh hiburang, dok?. dari pade zamang mude, zamang mude ari tu laro doh, dop?.

hmm, tue ni tengok tv. puah sangak mok duk sorang, tok duk sorang. oghang sini panggil mde. tok ke mde?. mok bagi mok ?. tok?. tok?. puah sangak. doh nok mde mok?.  nok tb. nok  telivisyen. napok?. ngajukk. lepah tu guane wi tu pon masang gop muke tok. (ney nk tanye ney tok, napok masam muka, tanya pon tak berapo nak jawab) dialek utara. ni cucu-cucu pulop tanye. (bie nak tanya tok btoi2 nie, tok sebenornya nk apo?) nok lcd. pahang dok ?.  kite ingak nok natang mde.. due puloh lapang inchi paka lekat dinding. payoh sangak. (eloq bile yg paka tekan tu). jadi oghang tue nok bangung dok rok doh. jadi senang duduk jauh-jauh pegang rimut. mung pahang dok?. tuko pah joget agogo, pah agogo drama. mapuh dalang tevisyen jep tok. doh-doh oghang kate takdop doh tok. takdop dohhh. bile?. semalang mati, tengoh tengok maharajelawok, btol dok?. abih umor gitu jep.

pah sekor-sekor masuk dalang lubang kubur dalang keadaang jahil macang tanang bake tikuh, bake anjing mapuh yang kene langgor di lori, pahang?. tu anjing kene langgor lori tu, kite gi tanye mase di idup die boleh jawab dok ?. rukung syahadah wape perkare?. dok leh jawab, pahang ?. gi tanye bewok dalam longkang tu. bewok?. bewok?. errk (suare biawak). p‌ahang dok?. gud moning. gud moning (kata biawak). nok tanye se soklan, rukung syahadah wape perkare?. bewok dok leh jawab. mane aku tahu (biawak kata). tapi bewok dok cakak ganu. pahang dok?. cakak pineng. deh ?.. ni ibarak, bukang hine oghang. pahang ?. nok kite suh kite mikir, gune otok, mu gi dalang rok tu kat tepi ruput tu. bewok hok panjang ni. cer tanye hukung syahadat wape perkare ?. die boleh jawab dok?.  dok buleh, dop payoh tanye laa, pahang dok ?.

doh tanye pulop orang leni.. rukung syahadah dok leh jawab jugop. lebih kurang bewok, tu matlamak kite nok suruh maudok kite citu. pahang?. bia pikir laa. sebab tu alloh berfirman dalam al-quran. bukang kite kate, terjemoh doh hok tuhang kate (ayat al-quran) bahkang lagi dashayat dari binatang. setengoh oghang maroh, ustak ni ngasor bukang ngasor bahase teganu kasor sket. bahase oghang putih baru lembuk. they like animal. same dok ?. same tapi teganu die kasor siket, dop?. die lembuk dengan oghang puang jep. lembuk lalu. oghang ganu. neh ? kalu ngajor die napok lalu ngasor, deh?.

jadi kite nok suruh gunakang perkiraang kite. macam mane kite?. tuhang bagi kite kesihatang begitu baik.. dengang paincaindere yang lime, segale faciliti kite, tangang, dok? boleh napah ?. kaki, gagoh, kekuatang, ada daroh. doh-doh. jahil hukung agame. ape gune aku beri mung mate?. ape gune aku buak kaki??.. ape gune wat tangang ??. mung duk baljo ilmu orang putih jep??. panda sains jep, matematik jep. bahase inggerih jep. da mung kenal aku gane ?.  hadis nabi mane nye? tak blajo?. dok?. nabi (ayat al-quran) kalu mu lalu tempak oghang yang kebung-kebung syurge hendaklah kamu singgoh tanye lah sahabak (ayat al-quran)  apekah itu kebung syurge nabi jawab (ayat al-quran) tepak orang blajo hukung alloh. napok?. kene singgoh. dok lalu sajeee kot sura kot masjik dok singgoh sombong kepade ulamak-ulamak sombong dengan alloh taala. padahal idup atah bumi allah, oksigeng yang kite seduk milik alloh.

alloh bagi mung mase due puloh epat jang. sepuluh jang untuk cari dunie. satu jang duduk majlih ilmu. mung dok mari jugop. dok reti base punye bangsa.. dalil xsoh kate hop dop mari, hop mari ni dop reti ke mende hukung. dop?. banyok agi kite bodo.. pasal mde ?.  pasal kite terlebih mencari ilmu dunie. terlebih. ilmu akhirat kite dop reti, pahang?.  nok eja name kite sendiri dalam jawi dop reti. laillahalloh. oghang jawi xreti tulih jawi. oghang jepung bace surak kabo jepung. dok menjadi kecelaan atau kemaluang oghang jepun dok boleh bace surak kabo tamil. pasal ape?. die dok malu sebak die orang jepung.  tidak menjadi keaibpang orang tamil dok leh bace surat kabo orang putih. orang tamil boleh bace surak kabo tamil.. oghang jepung boleh bace surak kabo jepung, pahang?. oghang putih bace surak kabo oghang putih tapi kite oghang jawi dok boleh bace surak kabo oghang jawi guane gini nih ?. whak happeng?.  napok?. kite oghang jawi laa oghang melayu. boleh dok bace surak kabo melayu ?. bute kayu! daripade panda mengenal jawi, menjurus mengenal huruf-huruf hijahiah. yang menjadi kalang alloh al-quran dang kalang rasul hadis-hadis alloh. mari oghang putih blog hok ni kite hanye napok abc akhirnya bute huruf, napok ?. huruf hijahiah agame kite sendiri. napok satu kejeang?. hok tu padang kite duk nengung doh. jahak nye aku dengang alloh taala

5 responses »

  1. pemaparan transkripsi ceramah yang disertakan membantu penutur bukan natif untuk memahami mesej yang disampaikan. satu usaha yang baik..🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s